10 maj 2011

3 månaders vaccin

Idag är det dags för Emilias 3 månaders spruta. Som jag har förstått så är det 2 sprutor som hon får i låren. Den ena är mot: difteri, stelkramp, kikhosta, hib samt polio. Den andra sprutan är vaccin mot pneumokocker.

Det var först i helgen som jag började tänka på hur det kommer gå idag. Jag är väldigt spruträdd men efter alla sprutor som jag har varit tvungen att ta när jag var gravid och under förlossningen så tror jag/hoppas jag att den värsta skräcken har jag kommit över. Men nu ska jag ha Emilia i mitt knä medan hon blir nålstucken. Jag kanske t o m måste hålla i henne hårt så hon sitter still? Mardrömmen är om hon gråter och blir otröstlig under tiden och efteråt..

Detta är ju för något gott men ändå känner jag att jag sviker Emilia eftersom jag kommer utsätta henne för något ont. Och här ligger hon alldeles sprudlande glad i sitt babygym och anar ingeting... Detta kommer bli den första prövningen som mamma. Nu börjar jag förstå vad mycket oro en mamma kommer få gå igenom under hela sitt liv och alla tankar som börjar med: tänk om det händer, tänk om..........

Inga kommentarer: