29 oktober 2009

Varning för Älg!

Imorse när jag satt i bilen och var på väg till jobbet var jag med om en rätt fascinerade sak och nu i efterhand rätt läskig sak... När jag kör som vanligt på E18 och kommer fram till avtagsvägen mot Lillerud där jag vanligtvis svänger av ser jag att det står 2 bilar som krypkör. Hrmm konstigt tycker jag och mer konstigt kändes det när jag ser att det även stod 2 bilar stilla på påfarten på andra sidan E18 och där hade även förarna gått ur bilen. Förstod varför när jag hade saktat in lite och närmade mig avfarten så såg jag en älg som gick i sakta mak framför bilarna mitt i körbanan. Stackaren hade kommit på fel sida viltstängslet och nu gick på avfarten och förstod nog inte riktigt vart han skulle ta vägen. Hoppas han fortsatte gå i samma riktning för där slutar sen viltstängslet så han kan komma in i skogen igen utan någon olycka måste ske. Jag fortsatte på E18 och tog en annan väg för att vara på den lugnaste sidan.

Vad mäktiga de är, skogens konung!! Brukar inte tänka på djur när jag åker över Sörmon eftersom det är viltstängsel hela vägen men en olycka kan komma plötsligt. Det är inte lätt om något djur väl har kommit runt stängslet och sen vill komma tillbaka, tycker synd om dom. Jag ringde iaf trafiknyheterna och larmade om att det gick en älg på vägen. Har inte hört något men jag hoppas det inte blev någon olycka efter jag hade kört förbi...

Inga kommentarer: