27 januari 2011

Snart föräldraledig

Skrämmande men sant att idag är det min näst sista arbetsdag på mycket, mycket länge.... Jag kommer vara ledig imorgon fredag och på måndag åker jag till Lärkängens förskola för sista gången på ett tag framöver. Jag har blandade känslor inför detta och det antar jag är väldigt naturligt, eftersom jag trivs väldigt bra på mitt jobb, har otroligt goa barn i barngruppen samt har bra kollegor.

Ibland ser jag på min ledighet som en oändlighet. Jag kommer vara hemma och klättra längs med väggarna och inte veta hur jag ska fördriva dagen. Kommer längta tills Ola kommer hem, trött efter en arbetsdag och då vilja hitta på saker med honom -stackare. Detta är det värsta scenariumet.

En annan del av mig förstår att jag kommer ha fullt upp med vår lilla Ängel och i början gäller det att försöka hitta nya rutiner som fungerar för oss två. Men eftersom detta är något helt nytt för mig, ett nytt och stort kapitel i mitt liv så vet jag inte riktigt vad jag har framför mig och vad som kommer krävas av mig under dagarna. Det är nog mycket därför som jag ser min ledighet som en enda lång oändlighet...

Det jag känner nu är att lite ledighet innan bebisen kommer är jag förtjänt och i stort behov av. Jag behöver vila upp mina batterier, bara vara ledig och ta dagen som den kommer. Inte bara en dag utan flera dagar på raken. Så jag hoppas verkligen att vår lilla Ängel stannar kvar i magen iaf en vecka till så jag hinner bara vara jag ett tag.

Inga kommentarer: