2 september 2010

vecka 17

Igår onsdag gick jag in i vecka 17. Allt detta är ju preliminärt beräknat då jag kommer få ett datum för beräknad födsel om mindre än 2 veckor då jag ska in på mitt 3e ultraljud!! spännande och då kommer jag även få med mig en bild på våran bebis i magen! :)

Sist jag var på ultraljud var bebisen 5.9cm lång och gjorde små skutt i magen. Första ultraljudet låg h*n alldeles still och det enda vi kunde urskilja var hjärtat som pickade. Så därför var det så roligt när vi såg att det var verkligen en bebis som låg (ligger) i min mage. H*n tog handen och förde den till munnen som om h*n skulle suga på tummen och sen gjorde h*n lite hopp igen! Nu ska det bli oerhört spännande å se vad som har hänt på de här veckorna, det jag vet är ju att jag har fått en rejäl, fin mage men det som är mer spännande är att se vad bebisen har för sig i min mage. Väntar otåligt på första livstecknet, i form av något som fladdrar i magen, en spark osv...


Det som står att läsa om v 17 är följande:

Cirka 18cm mellan huvud och fötter. Vikten är mellan 90 - 120g. Könsorganen är utvecklade. Kroppen är utnn. Armar och ben är spinkiga och det mesta av skelettet består fortfarande av brosk som är mjukt och böjligt. Barnet saknar nästan helt underhudsfett. Ögonlock täcker ögonen och de kommer inte att öppnas förrän i vecka 26. Barnet upplever sin omgivning och kan reagera på dets om händer på utsidan av magen. Det kan tycka till vid plötsligt höga ljud men lugnar sig oftast vid ett rytmiskt gungande. Barnet har än så länge en stor rörelsefrihet inne i hinnsäcken. Ibland blir det en knut på navelsträngen. Det är ovanligt men betyder ingenting eftersom navelsträngen är spänstig och väldigt elastisk. Barnet väger mer än moderkakan och nu börjar det definitivt synas att du är gravid.

Hjärnans utveckling är intensiv och skyddas löst sammansatta skallben. Dessa sluter si g så småniingom men fontanellerna, de stora mjuka ytorna mellan skallbenen kan finnas kvar till dess att barnet är 2 år. Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer. Kanske knäner du vid den här tiden de första rörelserna från ditt lilla barn?

Inga kommentarer: