8 september 2010

onsdagar

Onsdagar är inte längre bara onsdagar för mig utan det är ett tecken på att jag går in i en ny vecka!! Nu är jag i vecka 18 = snart halvvägs! Känns konstigt att snart ha gått halva graviditeten och jag hoppas innerligt att jag och min kropp (speciellt ryggen) orkar med alla påfrestningar som det innebär att bära på ett nytt liv inombords. Jag som mamma -känns oxå konstigt, fortfarande främmande ord för mig. Inte ens barnvagnen och Laban sängmobilen som jag köpte igår kan få mig att förstå vad som komma skall.. Ett toabesök som bekräftade det jag länge hade misstänkt, två streck som kommer att förändra våra liv. Då kändes det som en oöverstiglig lång nyfiken väntan men nu idag är jag glad att resan är så lång så jag hinner landa och förstå att jag verkligen ska bli mamma. För en sak är säker och det är att stunden då jag åker hem från BB med en ny liten familjemedlem den kommer närmare för var dag som går... :)


Vecka 18

Barnet väger cirka 150 gram. Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser och reagerar på ljud och stötar. Är du förstföderska kan du troligen uppfatta de första rörelserna från barnet men det kan också dröja ytterligare ett par veckor. Det beror både på hur barnet ligger, var moderkakan är placerad och om du ger dig tid till att känna efter. I början kan du uppleva det som att det bubblar till i magen. Många beskriver det som att det fladdrar. När det inte längre går att ta fel på vad det är du känner kommer du förstå att du har känt av barnets allt starkare rörelser en tid. Känslan av att barnet verkligen är en självständig individ och att du är dess mamma infinner sig allt lättare. De flesta kvinnor mår bra under den här tiden i graviditeten. Det är ofta en harmonisk period och många upplever att håret, huden och ögonen får en ny spänst och glans. Det är nu i vecka 18 ni erbjuds ett rutinmässigt ultraljud.


Vi kommer gå på vårt 3e ultraljud nästa vecka och det ska bli såååå spännande och se förändringen hos vår bebis sen sist!! Det är nu som vi oxå får med oss en bild hem, första bilden på vår son/dotter. Jag går fortfarande och väntar på att känna de första rörelserna i magen, är nära nu! Kommer bli så mysigt när även Ola kan känna lite sparkar, kickar *mys*

Igår var jag på H&M och handlade lite höstkläder. Jag hittade äntligen ett par byxor som jag kan ha! De var alldeles för höga i midjan med tanke på min mage så jag valde att vika ner linningen ett varv och då funkade det. Vill inte ha något tryckande på magen utan väljer att vika ner allt under magen, möe skönare då. Sen fyndade jag 2 par strumpbyxor, kommer bli perfekta nu under hösten samt ett mamma linne och en jättefin cardigan som jag tänkte ha som höstjacka, innan kylan kommer. Det är inte lätt att veta vilken storlek jag ska köpa. Vill ju inte att kläderna ska hänga på mig nu men samtidigt är jag medveten om att jag kommer bli större om magen.. I lands problem :)

Inga kommentarer: