10 december 2010

Föräldrautbildning

Jepp igår eftermiddag var det dags för vår första träff på föräldrautbildningen. Det var jag och Ola samt 10 par till som satt med ungefär lika stora magar och förväntansfulla blickar. Vi hade skojat om att tänk om vi får sitta i en ring och presentera oss. Hej jag heter Linda och så svarar alla -Hej Linda. Det komiska var att när vi kom till öppna förskolan så var det stolar utställda i en ring på golvet där vi skulle sitta. Men upplägget var väldigt bra och det kändes inte alls krystat eller stelt trots att vi var så många där.

Vi delade på oss och skapade 2 mamma grupper och 2 pappa grupper där vi fick diskutera kring 4 frågor för att sen återgå och fika tillsammans. Jag kände igen en tjej som gick i klassen under mig på Ilanda skolan, alltså en -82:a. Hon kände även igen mig och Ola. Sen var det något bekant över en kille men jag har inte lyckats placerat honom ännu :) Annars så var vi i samma ålder allihopa och de flesta hade precis flyttat in i hus i Skåre eller Stodene. 1 par bodde på råtorp och ett annat par bodde på färjestad och som jag antog innan så var vi ensamma om att komma från Almar sidan. Egentligen ska vi väl gå hos en barnmorska i Forshaga och få lära känna blivande föräldrar som oxå bor i Forshaga men jag känner mig inte som en Forshaga bo. Jag bara råkar bo 60m in i deras kommun. Men valet är idag fritt att välja vilken barnmorska och barnavårdscentral man vill tillhöra och då var det självklart för mig att fortsätta i Skåre.

Nästa träff blir på onsdag och jag ser fram emot att åka dit!!

Inga kommentarer: