5 december 2010

Alfapet

Igår kväll spelade vi Alfapet och det är otroligt viktigt att prata regler innan man börjar spela. När vi spelar är förkortningar, namn och engelska ord ogiltiga men man kan ändå stöta på frågetecken som leder till vilda diskussioner beroende på hur mycket poäng som är inblandade, igår kväll var inget undantag.

Ordet "bä" tycker jag är helt rimligt att skriva medan ordet "mospris" däremot känns väldigt påhittat. Vi fick ringa en oberoende domare, svärmor som efter en överläggning med svärfar kom fram till det motsatta. Mospris fick vara kvar på spelplanen medan jag tog bort mitt Bä och ersatte det med Zebra, vilket gav mycket mer poäng. Sen kom vi överens om att vi kör efter vad som går att hitta i SAO (Svenska Akademins Ordbok) Ola ville skriva Gö men vi båda visste inte vad det betydde och om det ens var ett ord. Vi skrev det inne på SAO och visst var det ett ord, men då kände jag att så kan vi ju inte heller spela. Vi måste ju veta vad det är för ord vi lägger. Så då kunde vi inte heller förlita oss på SAO. Det roliga var att Mospris fanns inte med i SAOs ordlista medans mitt ord, Bä gjorde det! :)

Behöver jag tillägga att jag vann storslaget efter 2½ h spel *puh* gissa om det kröp i kroppen sen...

Förra gången vi spelade var hela familjen komplett.
Saknar att ha det så, jämt...

Inga kommentarer: