24 mars 2010

Tandlös

Tandlös är rätt ord för att beskriva antalet tänder i Samurais mun. Vi var ju på återbesök i måndags och det var ingen rolig historia. När vi lyfter av locket av buren så sitter Samurai i ett hörn och darrar, så han måste ha känt igen lukter och förstått vart vi var någonstans -stackarn. Som tur är så har vi lyckan att ha en väldigt bra och lugn veterinär :) Han kikade på tänderna och visade mig de få som finns kvar. Förutom de stora fina hörntänderna så har han nu endast 3 tänder i vänster käken samt 1 i högerkäken. Men den i högerkäken hade gått av sen förra besöket, vilket var väldigt konstigt tyckte både veterinären och jag. Vilket innebär att Samurai måste tillbaka och sövas för att ta bort den, måste gå igenom denna pärs en gång till... Stackars katt!!
Sen kommer han endast ha kvar 3 kindtänder samt sina huggtänder.

Halv 6 imorse stod jag och matade Samurai med sked med hans blötmat, thi hi -han kommer bli en bortskämd katt eller rättare sagt ännu mer bortskämd än vad han är :)
När han får blötmat så slickar han endast i sig såsen och sen går han därifrån och det är ju inte jättemycket mat. Så imorse matade jag honom så jag vet att han får i sig lite mer mättande mat oxå. Är så orolig att han inte äter tillräckligt, Isa slickar ju faten rena efter honom så sen finns endast torrfodret kvar och det är inte så lätt för honom att tugga. Har börjat blötlägga den nu åt honom men det var tydligen ingen höjdare.... Disse katter säger jag bara..

Dagen efter min födelsedag ska han in och dra ut sin sista tand på höger sidan så då får vi hem en groggy katt igen :(

Inga kommentarer: