11 januari 2010

Den här helgen har varit väldigt spännande ur en husägares perspektiv. Började i lördags förmiddags när Ola skulle duscha och det sipprade bara lite vatten. Provade ur kranen och där kom det lika lite och sekunden senare kom det ingeting. Att läsa en tidningsartikel om någon där vattnet har frusit berör inte mig så mycket, jag läser och sen klickar jag på nästa rubrik och läser vidare. Men nu förstår jag verkligen vilket dilemma och hur många tankar man hinner tänka när något inträffar... Ola gick ut och pratade med grannen som vi delar brunn med och han hade inte heller något vatten. Detta hade tydligen inträffat någon gång tidigare så han trodde han visste vad det var för nåe fel så han åkte in te stan för att köpa en grej. Under tiden åkte vi till Hynboholm och tinade min bil i deras garage och åt lite mat.

Väl tillbaka hemma så visade det sig att det inte alls var det felet som vår granne misstänkte och då trodde han det var fel på pumpen och den kunde vi tidigast ha hemma till på tisdag. När vi fick höra det tog vi in 2 tio liters hinkar med snö och ställde i duschen -bra spolarvatten iaf!



På kvällen åkte vi till Jennica och Johan och deras charmtroll Tuva. Där lånade jag duschen och kunde äntligen få mitt hår rent. -Tack mina änglar! Innan vi åkte hem passade vi på att låna toaletten för kvällskissen samt fylla 2 flaskor med vatten :) På sommaren går det väl an att kissa ute men bara tanken på att dra ner byxorna i -25 och försöka slappna av så jag kan kissa får mig att rysa.

Imorse när grabbarna skulle dra upp pumpen så visade det sig att den visst fungerade. När vi provade kranarna så kom det bajsbrunt vatten med en massa luft. Så troligtvis så blev vi drabbade av en ispropp. Detta äventyr slutade gott men nu efter bara ett dygn utan vatten förstår jag vad mycket det kan ställa till med. Mardrömmen måste ändå vara att bli utan el i den här kylan.

Inga kommentarer: