21 maj 2010

nwt.se - Åskan orsakade bränder och tågstopp

Ja igår gick Vårruset av stapeln i Karlstad och det var tänkt att jag skulle vara med, med mina arbetskollegor. Men årets första riktiga åskoväder gjorde att jag drog mig ur.
Vi var ute på jobbet igår eftermiddag och det var jättefint väder ända tills vi såg mörkare och mörkare moln komma på himlen. Sen brakade det till och vi fick rusa under tak.
Barnen blev oroliga och rädda när det mullrade samt blixtrade. Vi pratade om att det var molnen som bråkade med varandra för att avdramatisera det lite... Men att sitta under tak och lyssna på åskan samtidigt som det regnar kan vara mysigt men inte med flera barn så vi gick in.

Så istället åkte jag hem med Ola och när vi svängde in på vår grusväg så reagerade vi på vad mycket vatten det hade kommit. Det var på flera ställen på vår grusväg som vattnet rann över vägen. Halva parkeringen vid ridskolan låg under vatten. Och när vi närmade vårt hus möttes vi av en mindre rolig syn. Det var 4 brandbilar, ambulans samt polis som stod hos andra närmsta grannen. Vi sprang oroliga dit och möttes av budskapet att blixten hade slagit ner i huset och orsakat en brand men att allt var under kontroll och inget allvarligt hade hänt. Fick även reda på att blixten hade slagit ner hos vår närmsta granne. Där hade telefonjacket slungats ut ur väggen och landat 3 meter bort. Oroliga gick vi tillbaka in i vårt hus för att grundligt inspektera våra vägguttag. Vi hade oxå haft besök av herr blixt. Vårt modem är helt kaputt. Det är sotsvart samt börjar öppna sig så där börjar tankar gå: -vad hade hänt om det t ex hade stått på något papper??? hade det tagit eld då lr???

Hagen närmast oss behöver grannen först laga elremsorna innan han kan använda den igen, då hästen har slitit sönder dom. Han måste ha varit jätterädd under åskovädret -stackarn! Ja min respekt för åska har ökat när jag nu har varit så nära att drabbas av en tragedi. Det var en himlans tur att vår granne var hemma och kunde rädda sig själv, djuren och sitt hus. Men vad hade hänt om hon bara hade åkt till affären eller nåe. Vi som var på arbetet, vad hade hänt med vårt hus om det var vi som hade haft oturen framme?? usch ja det är frågor som ploppar upp men som jag inte får fundera vidare på... 3 säkringar hade löst ut samt jordfelsbrytaren. Nu är det bara att invända ett nytt modem, hoppas bredbandsbolaget är snabba då vi har hemtelefonen genom internet...

Läs artikeln. Forshagabon är vår granne.....

nwt.se - Åskan orsakade bränder och tågstopp

Inga kommentarer: