11 augusti 2010

Fiskelycka

Imorse när jag kom upp skulle pappa iväg och fiska så jag skyndade mig att äta frukost för att få följa med. Slutade med att vi var 4st i båten, jag, Ola, Syrran och pappa. Vi satte på oss rejält med varma kläder och överdragsbyxor för det var väldigt grått på himlen.

På väg hem i regnet

Åkte ut och började meta med 5 krok vardera. Det dröjde inte länge förrän Ola fick napp och drog upp den första makrillen. Sen kändes det som att vi fick napp, drog upp, hakade av fisken, satte på ny sill och släppte i hela tiden! Vi måste ha hamnat i ett stim av makrillar!! Jätteroligt när det nappar så mycket :)
Däremot kändes båten för liten för 4 fiskare då vi ofta trasslade ihop våra revar när vi drog upp och då var det viktigaste att se vems krok makrillen satt på... Sen märkte vi att vi hade sällskap där ute på havet av en säl. Vilket är jättemysigt men inte när man fiskar makrill då den skrämmer bort/äter upp all fisk men då i samma veva kom regnet (första gången det regnade på oss sen vi kom hit ner) så det fanns inte så mycket att tveka om. Vi drog upp och åkte hemåt samtidigt som vi räknade våran fångst.
Syrran: 12st
Ola: 9st
Jag: 7st
Pappa: 2st
= 30st makrillar = 60 makrill fileér!!

Så idag har vi ätit stekt makrill, potatis och spenat stuvning. Nu håller pappa på och röker några makrillar samt resterande fileér hamnar i frysen och till hösten är dom fasligt goda att ta upp och äta!!


Dyblöta med dagens fångst!


Gissa om vi vart blöta när vi kom hem men rensa fisken måste ju göras så jag offrade mig och stod med paraply över pappa, det tog sin lilla tid att rensa allihopa. Jag rensade första makrillen men sen tog pappa över då det ösregnade ner.
Visst är man snygg i sommarstugan med gamla, utrensade kläder och särskilt när man har fiskat i regnet...

Inga kommentarer: