21 mars 2009

Hemsedal


Ja nu är det inte länge kvar tills vi åker till Hemsedal. Det är tredje året som jag är där och det är tack vare Olas familj som jag har blivit bekant med de norska fjällen. De har åkt dit de senaste 20 åren och jag förstår varför de återvänder... Det är 45mil ifrån Karlstad och det tar 7h med bil. Vilket känns väldigt drygt men det är värt det när vi väl kommer fram och tittar ut genom fönstret i vår hyrda stuga. Vi bor i en liten stugby som ligger på ett fjäll "mittemot" backarna, så på kvällen när vi trötta är tillbaka i stugan ser vi backarna ur panorama vy och ser fram emot en ny dag i backarna.

Hemsedal har 3 fjälltoppar och den högsta heter Totten och ligger 1497 möh. När det är klart väder så är det väldigt mäktigt att ta liften upp dit och blicka ut över snötäckta fjäll. Det är som i Alperna men betydligt närmare :) När man sen åker ner från Totten och beger sig ända ner till startområdet så är man rätt mör i hela kroppen då det är 6km att åka *puh* Gissa om jag har ett leende på läpparna, känslan att jag åker snowboard finns i hela kroppen då det inte blir så möe start och stopp utan det är bara att åka!!!

Det finns 48 backar vilket betyder att jag hinner inte åka alla eller hinna bli trött på dom och det är väldigt bra med en mobil i backarna då det är stor risk att tappa bort varandra... 24 liftar finns det varav den största är en 8 stols lift som sväljer väldigt mycket folk, vilket är skönt då det är väldigt tråkigt att stå i liftkö. På deras hemsida står det att det är 95cm snö idag så då är det bara att önska sol, sol och mera sol!!

Inga kommentarer: