10 maj 2012

Tankar om vardan

Torsdag vilket innebär att jag är hemma och är föräldraledig. Den här veckan är grym, varje kväll är inbokad antingen för mig eller för Ola. Dock mestadels roliga saker men varför måste allt vara på en och samma vecka?! Så det krävs att allt är iordning här hemma = matlådor förberedda, undanplockat, tvättkorgen är tom för annars funkar det inte. Lyx för mig idag är att kunna dammsuga, städa, plocka undan, vika kläder, handla ja ni vet såna där vardagssysslor på dagarna inte behöva göra det på kvällen när det är mysigt med familjemys. Men ooohhhh jag bävar inför hösten, hur ska vi klara allt då när både jag och Ola börjar arbeta och höstmörkret kommer smygandes??! Det är då vardagspusslet sätts på prov och vi ser om allt fungerar....

Sen jag blev mamma så har jag sänkt ribban för hur städat det måste vara för att jag ska må bra här hemma. Huvudsaken är att vi har tid med Emilia sen om det är lite dammtussar i hörnen och allmänt rotigt det får det vara. Är det tight med tid så prioriterar jag inte städning utan jag vill att Emilia ska komma ihåg att vi var närvarande föräldrar som hade tid för henne och inte ett tipp topp hus.

Känner många som kör Linas matkasse eller någon annan variant av matkasse. Kanske inte varje vecka utan varannan bara för att det är så smidigt och man spar väldans mycket tid med att få maten levererad hem. Och varför inte använda sig av RUT någon gång då och då. Alla tjänster som gör oss till en mindre stressad förälder är bra tjänster och idag finns det lite att välja på. Men änsålänge väljer jag struts metoden. Jag stoppar huvudet i sanden och hoppas det löser sig när hösten kommer, det är lååååång tid kvar...!!!  :)



Någon som är väldigt duktig på att klättra....!

Inga kommentarer: